21.6.2017
Nákladní železniční vozy a v nich přepravované zboží jsou využívány převážně pro přepravu na dlouhé vzdálenosti a to i v rámci celého evropského kontinentu. Během přepravy a pohybu vozů není v reálném čase absolutně měřitelné, kde se vůz přesně v danou chvíli nachází a jakým způsobem s ním je, anebo bylo zacházeno. Během cesty může být vůz s i bez nákladu vystaven výkyvům teplot, nepřiměřeným vibracím či nejrůznějším nárazům, což jsou všechno faktory, které mohou poškodit jak samotný vůz, náklad resp. přepravované zboží.
Tento stávající stav otvírá velký prostor moderním technologiím, které umožňují detailně sledovat co, jak a kdy se s vozem, případně s jeho nákladem, dělo a v některých případech těmto stavům účinně předcházet.
Technologie umístěná na voze detekuje určitý děj, neboli určitou změnu svého stavu, tuto informaci přenese do systému, kde je následně zobrazena a na tomto základě se s informací může dále pracovat.
Vybavovat železniční nákladní vozy není jednoduchou úlohou a to především s ohledem na prostředí, ve kterém se vozy pohybují. Nejzásadnějším faktory jsou vibrace a nárazy při odvěšování vozu, nárazy a vibrace při jízdě přes výhybky a do oblouku, výkyvy teplot, přetěžování vozu apod. Na všechny tyto faktory a potřeba brát velký zřetel.
Dalším zásadním faktorem, který definuje zcela zásadní požadavky na technologii je nemožnost připojení na zdroj energie a technologie musí být zcela nezávislá a obsahovat vlastní zdroj energie, který zajistí chod až na dobu několika let. Dalšími zásadními požadavky jsou např. technologie přenosu dat, universální montáž technologických prvků na mnoho typů železniční vozů a v neposlední řadě také možnosti zobrazení získaných informací a dat a jejich zpracování a vyhodnocení.
Poskytnutá data jsou potřeba nejen pro provozně technických záležitosti, jako je predikce opotřebení vozu a dvojkolí, ale také zejména z logistických důvodů. Všechny potřeby vedou k optimalizaci nákladů na údržbu a k efektivnějšímu využití vozů což sebou nese nemalé finanční úspory.
Pro ověření splnění požadovaných vlastností technologie a ověření, zda jejich nasazení má i predikovaný bussinesový přínos, se provádí několika měsíční testování v reálném provozu. Během tohoto pilotního provozu dochází i k zátěžovým testům jako je např. nárazová zkouška, která ověřuje nejen to, zda jednotka či technologie neodpadla či se nezničila, ale i požadavek na detekci mimořádné události a to nepřiměřeného zacházení.
Jeden z řízených nárazů je možno shlédnout na videu.